De mensheid zou reddeloos verloren zijn zonder makers. Je dak zou blijven lekken. Je auto stond voorgoed in panne. Je straat lag eeuwig vol losliggende stenen. Je hemd bleef zonder knopen, je broek gescheurd. Sterker nog: zonder makers had je geen dak, of droeg je geen broek. Zonder makers geen stoel, geen computer, geen huis, geen fiets. Geen satellieten, geen drones. Geen bier, brood of kaas. Een wereld zonder makers zou er ongeveer zo uitzien:

Ons land, België, is al eeuwen de bakermat van gereputeerde, kwaliteitsvolle makers. Ze waren en zijn nog altijd de motor van onze economie, de vormgevers van onze dagelijkse leefwereld.

Toch wordt ‘maken’ ook in ons land niet altijd naar waarde geschat. Kijk maar naar de lijst van knelpuntberoepen 2014. Technici, informatici, onderhoudsmecaniciens, of zeer specifiek meubelmakers, slagers, binnen-en buitenschrijnwerkers etc… ze worden gezocht maar veel te weinig gevonden. Jammer maar een realiteit. En kijk naar de dalende uitstroom van jongeren uit technische – of beroepsscholen. Om één of andere reden is de droom van het maken nog niet doorgedrongen tot in alle huiskamers. Nochtans is één ding zeker: de makers gaan het maken. In een wereld die hunkert naar echte, tastbare kwaliteit heeft de maker altijd een voorsprong.
Daarom maken UNIZO en de makers deze website en campagne. Ons statement is klaar en duidelijk: “wij gaan het maken”. Dat is een credo, maar ook een oproep. Aan alle jongeren die de handen uit de mouwen willen steken. Aan de scholen die hen klaarstomen voor een maakberoep. En natuurlijk, bij uitbreiding: aan ons allemaal. Laat ons samen, hier en nu, de onmisbare Belgische makers een boost geven.

Ben je zelf een maker? Of ken je Belgische makers/producten die jouw leven beter maken? Een confituur, een bier, een fiets, een kledingstuk of een vernieuwende technologie? Toon het hier, like het hier, deel het hier… schreeuw het van de daken: “wij gaan het maken”.